Jak korzystać ze scenariuszy?

Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Pamiętaj jednak o tym, by prowadząc zajęcia używać również form żeńskich, by podawać przykłady kobiet, by wzmacniać dziewczyny w ich wierze w swoje możliwości, również te związane z ekonomią.

Po skorzystaniu ze scenariusza wypełnij proszę poniższą ankietę, pozwoli nam to udoskonalić materiał i zweryfikować, ile osób zainteresowanych jest naszymi działaniami (Ankieta ewaluacyjna).

Jeśli zdecydujesz się (sama lub w grupie) wykonać jedno z zadań zaproponowanych w scenariuszu (lub zgłosić i wykonać zaproponowane przez siebie zadanie związane z tematem scenariusza), wyślij do nas raport, który przyswaja się nie dłużej niż 3 minuty, a otrzymasz jedną z części plakietki. Chcesz więcej? Wybierz kolejny obszar!

Świadoma konsumpcja

ZUCHENKI (6-9 lat)
Czym jest reklama?

 Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. W radio, kinie, gazecie, autobusie, a nawet przedszkolu! Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto budować świadomość sposobów oddziaływania reklam już u dzieci. Tym bardziej, że twórcy reklam wiedzą jak silnie przekaz oddziałuje na dzieci i często do dzieci reklamy kierują. A dzieci nie tylko dysponują kieszonkowym, ale też mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Niech zatem rosną na krytyczne odbiorczynie reklam!

http://cbp.zhp.pl/program/czym-jest-reklama/

Coś z niczego czyli gotuj kreatywnie!

Każda z nas na przestrzeni lat swojego życia, podejmuje różnorodne wyzwania. Gotowanie jest jednym z nich. Im wcześniej zacznie się eksperymentować w kuchni, tym wcześniej zobaczy się, że jest to wyzwanie, które nie dość, że uczy, to dodatkowo bawi. Zajęcia nauczą uczestniczki, że warto szanować jedzenie, które pozostało w lodówce oraz że można je kreatywnie wykorzystać.

http://cbp.zhp.pl/program/cos-z-niczego-czyli-gotuj-kreatywnie/

(Sprawiedliwa) herbata

Niemal każda z nas pije herbatę codziennie. Rzadko jednak zastanawiamy się skąd ona pochodzi, kto i kiedy zbierał dla nas liście herbaty oraz jakie herbata ma znaczenie dla ludzi z różnych części świata. Scenariusz ma na celu zapoznanie uczestniczek z podstawowymi informacjami dotyczącymi historii herbaty, jej rodzajów, warunków w jakich jest ona zbierana, a także tradycji, które się z nią wiążą w różnych częściach świata. Uczestniczki poszerzą również swoją wiedzę o świecie w ogóle poznając położenie różnych krajów.

http://cbp.zhp.pl/program/sprawiedliwa-herbata/

Czy wszystkie zabawki są zabawne?

Duża część dzieci w Polsce ma wiele pięknych zabawek, których reklamy otaczają nas z każdej strony. Niewiele z nich jednak wie skąd pochodzą ich zabawki oraz jak łatwo można stworzyć własną zabawkę za pomocą przedmiotów, które na co dzień mamy wokół siebie. Podczas spotkania uczestniczki zdobędą podstawowe informacje dotyczące produkcji zabawek, dostosowane do ich wieku, a także będą miały możliwość stworzenia swoich własnych zabawek.

http://cbp.zhp.pl/program/czy-wszystkie-zabawki-sa-zabawne/

 

Zasada 3R

Większość z nas nie zastanawia się nad odpadami, które otaczają nas na co dzień. Nie mamy świadomości jak łatwe może być zmniejszenie ich ilości i jak duże znaczenie ma odpowiednie ich segregowanie. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się nie tylko jak ograniczać ilość odpadów, ale również jak wykorzystywać je ponownie oraz prawidłowo segregować.

http://cbp.zhp.pl/program/zasada-3r/

 

HARCERKI (10-12 lat)
To tylko reklama

Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto stać się świadomą i krytyczną odbiorczynią!

http://cbp.zhp.pl/program/to-tylko-reklama/

Kupuj odpowiedzialnie

Żyjemy w świecie opanowanym przez konsumpcję. Kupujemy ile się da i kiedy się da, nie zwracając uwagi na etyczne uwarunkowania, bez świadomości skąd biorą się nasze produkty, kto je wytwarza i w jakich warunkach. Scenariusz w formie ćwiczeń zapoznaje uczestniczki z tą wiedzą, zachęcając je do zmiany nawyków konsumenckich i bardziej odpowiedzialnego podejścia do kupowania.

http://cbp.zhp.pl/program/kupuj-odpowiedzialnie/

Co w tych śmieciach?

Nasz świat zostaje dosłownie zasypany odpadami, na czym bardzo cierpi nasze środowisko i my sami. A przy niewielkim wysiłku można tak zmienić nasze codziennie zachowania, by znacznie zmniejszyć ilość produkowanych odpadów. Scenariusz wskazuje na zachowania charakterystyczne dla świadomej konsumpcji, które każda z nas od zaraz może wprowadzić w życie.

http://cbp.zhp.pl/program/co-w-tych-smieciach/

Czym jest Sprawiedliwy Handel

Większość z nas kieruje się podczas zakupów ceną lub jakością produktów nie wiedząc nawet skąd one pochodzą i w jakich warunkach były produkowane. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się czym jest Sprawiedliwy Handel, skąd pochodzą niektóre ze spożywanych przez nas na co dzień produktów, odkryją również czym jest globalne Południe i jakie kraje do niego należą.

http://cbp.zhp.pl/program/czym-jest-sprawiedliwy-handel/

Kto wyprodukował moje zabawki

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

 

http://cbp.zhp.pl/program/kto-wyprodukowal-moje-zabawki/

HARCERKI STARSZE (13-15 lat)
Odpowiedzialne zakupy

W dobie konsumpcjonizmu większość z nas kupuje bez żadnej refleksji nad tym skąd biorą się nasze produkty i jak nasze wybory konsumenckie wpływają na ludzi na całym świecie. Podczas zaproponowanych zajęć uczestniczki dowiedzą się więcej o pochodzeniu produktów, konsekwencji jakie niosą za sobą niskie ceny produktów oraz sposobach na zmienienie swoich nawyków konsumenckich na bardziej odpowiedzialne.

http://cbp.zhp.pl/program/odpowiedzialne-zakupy/

Dlaczego TO kupujemy?

Często dokonując różnego rodzaju wyborów konsumenckich robimy to niemal nieświadomie, nie zastanawiając się nad tym co decyduje o cenie produktu ani jaki wpływ nasze wybory mają na resztę świata. Kierujemy się w głównej mierze reklamami, które często zniekształcają rzeczywistość. Podczas tych zajęć uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się różnym elementom mającym wpływ na nasze wybory konsumenckie.

http://cbp.zhp.pl/program/dlaczego-to-kupujemy/

Skąd się wziął mój telefon?

Telefony komórkowe, mikrofalówka, telewizor – kto z nas wyobraża sobie życie bez nich? Korzystamy na co dzień z różnego rodzaju sprzętów elektronicznych nie mając świadomości gdzie i w jakich warunkach są produkowane. Scenariusz porusza różne zagadnienia związane z odpowiedzialnym kupowaniem elektroniki, poddaje refleksji nasze nawyki konsumenckie i zachęca do wprowadzenia realnych zmian.

http://cbp.zhp.pl/program/skad-sie-wzial-moj-telefon/

 

WĘDROWNICZKI (16-25 lat)
Co sprzedają reklamy?

Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.

http://cbp.zhp.pl/program/co-sprzedaja-reklamy/

Jestem świadomą konsumentką

W dzisiejszym świecie konsumpcja nabrała szczególnej wartości. Kupujemy często bezrefleksyjnie, nie mając pojęcia skąd biorą się nasze produkty, kto na nie pracował i jak nasze konsumenckie wybory wpływają na ludzi na całym świecie. Scenariusz z jednej strony prezentuje zależności globalne związane z konsumpcją, z drugiej motywuje do zmiany i poddaniu refleksji naszych nawyków konsumenckich.

http://cbp.zhp.pl/program/jestem-swiadoma-konsumentka/

Skąd się bierze nasza kawa

Większość spożywanych przez nas produktów pochodzi z zupełnie innych części świata. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym gdzie są one produkowane i w jakich warunkach. Kto z nas wie skąd pochodzi kawa? Podczas zajęć uczestniczki dowiadują się nie tylko skąd biorą się podstawowe produkty spożywcze, ale także czym jest Sprawiedliwy Handel i jak możemy wprowadzić w życie podstawowe zasady odpowiedzialnej konsumpcji.

http://cbp.zhp.pl/program/skad-sie-bierze-nasza-kawa/

Gdzie się podziały lasy?

Każda z nas na co dzień korzysta z papieru i rzeczy wykonanych z drewna. Lubimy również spędzać czas w lesie, ciesząc się spokojem, świeżym powietrzem, obecnością zwierząt. Scenariusz porusza zagadnienia związane z konsumpcją drewna i papieru oraz wpływem działań człowieka na lasy. Zachęca również do refleksji nad własnymi konsumenckimi nawykami.

 

http://cbp.zhp.pl/program/gdzie-sie-podzialy-lasy/

Odpowiedzialna elektronika i kosmetyki

Każdy z nas używa kosmetyków i elektroniki w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się skąd dane produkty do nas przychodzą, jaka stoi za nimi historia, co wiąże się z ich produkcją, rozprowadzaniem i używaniem. Dowiedzą się też co jako konsumentki mogą zrobić, by przyczynić się do bardziej odpowiedzialnej produkcji elektroniki i kosmetyków.

 

http://cbp.zhp.pl/program/odpowiedzialna-elektronika-i-kosmetyki/

Filantropia

ZUCHENKI (6-9 lat)
Jak pomagać odpowiedzialnie?

Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.

http://cbp.zhp.pl/program/jak-pomagac-odpowiedzialnie/

Wynalazki, które zmieniły świat na lepszy

Uczestniczki zajęć dowiedzą się, jak przez powstanie niektórych urządzeń świat stawał się lepszy i dawał wielu możliwość lepszego życia. Dziś warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza dzieciom podczas codziennych czynności: jazdy samochodem, rozmowy telefonicznej, podczas korzystania z komputera. Kiedyś to wszystko było przecież niemożliwe!

Scenariusz może być realizowany w powiązaniu z zajęciami “Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy”, jako wprowadzenie do tematu.

http://cbp.zhp.pl/program/wynalazki-ktore-zmienily-swiat-na-lepszy/

Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy

Działalność na rzecz ulepszania świata brzmi bardzo pompatycznie. A przecież zmieniać świat na lepsze można bardzo prostymi sposobami – wystarczy zadbać o swoją okolicę, pomóc potrzebującemu, podzielić się czymś, czego mamy w nadmiarze, powiedzieć ciepłe słowo, nie wyrzucać papierków na ulicę. Jest mnóstwo małych rzeczy, które robimy co dzień, często nieświadomie, które sprawiają, że dzień nabiera koloru. Warto kształtować w najmłodszych poczucie, że właśnie takie drobiazgi i małe działania powodują zmianę świata. Warto także dlatego, by zaszczepić w dzieciach nawyk dobrych uczynków na rzecz innych. By to osiągnąć trzeba pokazać przyczyny i skutki, jakie wspólnie możemy osiągnąć.

http://cbp.zhp.pl/program/wszystko-w-naszych-rekach-czyli-pomysly-na-dzialania-zmieniajace-swiat-na-lepszy/

Empatia czyli co?

We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

http://cbp.zhp.pl/program/empatia-czyli-co/

HARCERKI (10-12 lat)
Podaj dalej!

Nawet najdrobniejszy gest potrafi zmienić świat, kiedy pomagamy stajemy się lepszymi ludźmi. Korzyści płynące z pomagania to przede wszystkim satysfakcja i rozwój osobowości. Każde dziecko od najmłodszych lat powinno wiedzieć, że warto pomagać i każdy gest jest ważny. Ten scenariusz uczy nie tylko pomocy, ale także rozwija umiejętności społeczne, tak ważne w dobie znieczulenia społecznego i wyższości technologii.

http://cbp.zhp.pl/program/podaj-dalej/

Działaj odpowiedzialnie

 Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

http://cbp.zhp.pl/program/dzialaj-odpowiedzialnie/

Czy empatii można się nauczyć?

W naszym świecie i edukacji dużo mówi się o zdobywaniu wiedzy, coraz mniej jednak o emocjach i empatii, a przecież są one nieodłącznym elementem naszego życia. Podczas spotkania uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się swoim emocjom, nazwać je, porozmawiać o wyrażaniu emocji i adekwatnym reagowaniu na emocje innych osób.

http://cbp.zhp.pl/program/czy-empatii-mozna-sie-nauczyc/

HARCERKI STARSZE (13-15 lat)
Chcieć to móc

Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.

http://cbp.zhp.pl/program/chciec-to-moc/

I Ty możesz zostać bohaterką!

Często młode osoby, angażują się w różną pomoc dla innych zarówno na terenie szkoły, jak i innych organizacji dlatego warto uświadomić im, że często pełnią rolę wolontariuszki choć nie są tego świadome. Dodatkowo ważne jest uświadomienie im, że posiadają nie tylko obowiązki, ale także swoje prawa, których mogą wymagać od przełożonych.

http://cbp.zhp.pl/program/i-ty-mozesz-zostac-bohaterka/

Działaj: Jak? Gdzie? Kiedy?

Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

http://cbp.zhp.pl/program/dzialaj-jak-gdzie-kiedy/

Amnesty International – prawa uchodźców/czyń

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International w ramach Kamapni S.O.S. Europo! Gra symulacyjna poruszająca tematy związane z prawami uchodźców i uchodczyń. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej uchodźców/czyń np. mającej na celu zebranie podpisów pod petycją Amnesty w tej sprawie.

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/Amnesty_SOS_Europo__KONSPEKT_SZKOLENIA.pdf

Amnesty International – Dzieci żołnierze/ki

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International w ramach Kamapni Red Hand Day. Scenariusz porusza problemy związane z tematem dzieci-żołnierzy. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej tej kampanii (propozycje działań można znaleźć bezpośrednio w scenariuszu).

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/DZIECI_ZOLNIERZE_KONSPEKT.pdf

Amnesty International – Traktat o Handlu Bronią

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International poruszający problemy związane z handel bronią. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej tej kampanii (propozycje działań można znaleźć bezpośrednio w scenariuszu).

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/KONSPEKT_SZKOLENIA_ATT.pdf

Amnesty International – Prawa Człowieka Teraz

Zestw 7 scenariuszy przygotowany przez Amnesty International w ramach projektu Prawa Człowieka Teraz! Po zrealizowaniu wybranego scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej praw człowieka. Przykłady akcji można znaleźć bezpośrednio w scenariuszach lub na podanej stronie internetowej.

http://materialy.prawaczlowiekateraz.pl/index.php/moduly

WĘDROWNICZKI 16-25 lat)
Po co być wolontariuszką?

Po co komu wolontariat? Jakie korzyści można z niego czerpać dla siebie i swojej przyszłości? Dlaczego w ogóle warto pomagać? O tym i o innych ważnych kwestiach związanych z wolontariatem uczestniczki będą mogły porozmawiać uczestnicząc w zajęciach.

http://cbp.zhp.pl/program/po-co-byc-wolontariuszka/

Ja pomagam Ty pomagasz My pomagamy

Zajęcia pozwolą uczestniczkom pochylić się nad istotą pomocy innym. Uczestniczki rozważą zalety wynikające z pomagania, wolontariatu, dobroczynności. Uczestniczki będą miały okazję skonfrontować swoje poglądy na różne współczesne tematy związane z zaangażowaniem społecznym i dobroczynnością.

http://cbp.zhp.pl/program/ja-pomagam-ty-pomagasz-my-pomagamy/

Amnesty International – prawa uchodźców/czyń

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International w ramach Kamapni S.O.S. Europo! Gra symulacyjna poruszająca tematy związane z prawami uchodźców i uchodczyń. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej uchodźców/czyń np. mającej na celu zebranie podpisów pod petycją Amnesty w tej sprawie.

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/Amnesty_SOS_Europo__KONSPEKT_SZKOLENIA.pdf

Amnesty International – Dzieci żołnierze/ki

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International w ramach Kamapni Red Hand Day. Scenariusz porusza problemy związane z tematem dzieci-żołnierzy. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej tej kampanii (propozycje działań można znaleźć bezpośrednio w scenariuszu).

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/DZIECI_ZOLNIERZE_KONSPEKT.pdf

Amnesty International – Traktat o Handlu Bronią

Scenariusz przygotowany przez Amnesty International poruszający problemy związane z handel bronią. Po zrealizowaniu scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej tej kampanii (propozycje działań można znaleźć bezpośrednio w scenariuszu).

http://amnesty.org.pl/fileadmin/user_upload/KONSPEKT_SZKOLENIA_ATT.pdf

Amnesty International – Prawa Człowieka Teraz

Zestw 7 scenariuszy przygotowany przez Amnesty International w ramach projektu Prawa Człowieka Teraz! Po zrealizowaniu wybranego scenariusza można zdobyć część plakietki odpowiadającą filantropii poprzez zorganizowanie akcji dotyczącej praw człowieka. Przykłady akcji można znaleźć bezpośrednio w scenariuszach lub na podanej stronie internetowej.

http://materialy.prawaczlowiekateraz.pl/index.php/moduly

Zarządzanie pieniędzmi

ZUCHENKI (6-9 lat)
Droga pieniądza czyli jak powstaje pieniądz

Pieniądze zapłatą za pracę, jednak to w jaki sposób są wytwarzane jest niemałą tajemnicą. Zajęcia uchylające jej rombka mogą zainspirować dzieci do zadawania pytań i poznawania świata. Dzięki uczestnictwie w zajęciach dzieci będą świadome, że pieniądze nie rosną na drzewach ani nie spadają z nieba.

http://cbp.zhp.pl/program/droga-pieniadza-czyli-jak-powstaje-pieniadz/

Od worka siana do pieniądza wirtualnego czyli historia pieniądza

Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.

http://cbp.zhp.pl/program/od-worka-siana-do-pieniadza-wirtualnego-czyli-historia-pieniadza/

Idziemy do sklepu

 Dziewczynki w wieku 6-10 lat nie zawsze potrafią zrobić zakupy. Takie zajęcia pokażą im jak się do nich przygotować. Uświadomią również, że nie liczy się ilość a jakość wybieranych przez nie produktów.

http://cbp.zhp.pl/program/idziemy-do-sklepu/

HARCERKI (10-12 lat)
HA – Harcerska Gra (Ekonomiczna)

Każda z nas lubi się bawić, często uważamy, że wiele rzeczy zrobiłybyśmy lepiej. Dzięki tej grze poznacie jakie „schody” czekają na każdą z nas podczas organizowania imprez harcerskich (i nie tylko). Dowiecie się na co należy uważać, przećwiczycie planowanie i rozliczanie kosztów wyjazdu. Dzięki temu będziecie bardzo dobrze przygotowane do działania.

http://cbp.zhp.pl/program/ha-harcerska-akcja-ekonomiczna/

Oszczędzanie drogą do bogactwa

 Oszczędzanie jest jedną z umiejętności, które każdy z nas powinien opanować, szczególnie w świecie zdominowanym przez konsumpcję. Scenariusz uczy jak to robić i pokazuje dlaczego warto.

http://cbp.zhp.pl/program/oszczedzanie-droga-do-bogactwa/

Zakupy porównawcze

W sklepie kupujemy przede wszystkim „oczami”, nie zastanawiamy się jakie znaczenie mają oznaczenia na etykiecie i na półce. Często patrzymy na cenę produktu znajdującą się na półce, a później przy kasie nie sprawdzamy paragonu. Chcąc być świadomą klientką, kupujemy produkty oznaczone informacją „produkt polski”, nie zwracając uwagi na to, czy naprawdę jest wyprodukowany w Polsce. Często zastanawiamy się co oznaczają kreski na opakowaniu i jak mamy je czytać. Kupujemy produkt „+25%” nie sprawdzając realnie czy rzeczywiście jest to dla nas opłacalne. Wszystkich tych odruchów można się łatwo oduczyć szybko dokonując weryfikacji i oceny na podstawie informacji jakie mamy przed sobą w sklepie.

http://cbp.zhp.pl/program/zakupy-porownawcze/

HARCERKI STARSZE (13-15 lat)
Projektowanie firmy

Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.

http://cbp.zhp.pl/program/projektowanie-firmy/

Lokalny sklep czy supermarket

Coraz częściej małe osiedlowe sklepiki zostają wyparte przez wielkopowierzchniowe hipermarkety. Czy to dobrze? Jaką cenę płacimy za wygodę kupowania wszystkiego w jednym miejscu? Jakie triki stosują duże sieci handlowe, aby przyciągnąć klientów/ki? Czy produkty z hipermarketu i małego sklepu różnią się od siebie pod względem ceny i jakości? Kto korzysta na tym, że robimy zakupy w tym a nie innym sklepie? Na te i inne pytania powinny odpowiedzieć poniższe zajęcia.

http://cbp.zhp.pl/program/lokalny-sklep-czy-supermarket/

WĘDROWNICZKI (16-25 lat)
Z czym się je CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo ważnym, a zarazem bardzo modnym w dzisiejszych czasach. Możliwości podejmowanych takich działań podczas prowadzenia biznesu, które dają zarówno korzyść dla firmy jak i dla społeczeństwa jest bardzo ważnym elementem budowania świadomości młodych ludzi. Ważne jest, aby nie tylko wzmacniać cechy przedsiębiorczości, ale także odpowiedzialności podczas prowadzenia działań także za innych. Może się wydawać, że CSR jest pojęciem, które dotyczy tylko dużych korporacji, ale jest to złudzenie. Ponieważ krzewienie idei CSR od najmniejszych działań, także ludzi młodych przyniesie wiele korzyści w przyszłości nie tylko biznesu, ale także społeczeństwa.

http://cbp.zhp.pl/program/z-czym-sie-je-csr-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu/

Czy tylko przedsiębiorczynie mogą być przedsiębiorcze? (Jak odejść od schematów myślenia i wyjść z pudełka…)

Pojęcie przedsiębiorczości kojarzy się przede wszystkim z zakładaniem własnej firmy czy prowadzeniem biznesu. Jednak sama w sobie przedsiębiorczość wiąże się z codziennym dostrzeganiem szans do działania i wykorzystywaniem ich. Do bycia przedsiębiorczą przede wszystkim potrzebne jest spojrzenie na każdą sytuację w kilku perspektyw i umiejętność zadawania pytań.

http://cbp.zhp.pl/program/czy-tylko-przedsiebiorczynie-moga-byc-przedsiebiorcze-jak-odejsc-od-schematow-myslenia-i-wyjsc-z-pudelka-a-ksiazek-recenzuje/

Wyzwania ekonomiczne świata

Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

http://cbp.zhp.pl/program/wyzwania-ekonomiczne-swiata-gra/

Moja przyszłość ekonomiczna

ZUCHENKI (6-9 lat)
Nasze przedsiębiorstwo

Scenariusz przez zabawę pozwala wcielić się młodym uczestniczkom w rolę dorosłych prowadzących i pracujących we wspólnym przedsiębiorstwie. Przez zabawę uczestniczki dowiedzą się jak może działać przedsiębiorstwo. Każda będzie miała tutaj swoje zadania do wykonania – jak w dorosłym życiu, przez co wiedza znajdzie od razu zastosowanie w zabawie. Jednocześnie uczestniczki będą mogły rozwijać własną inicjatywę. Dodatkową wartością jest wykonanie ładnych przedmiotów z rzeczy, które zwykle wyrzucamy.

http://cbp.zhp.pl/program/nasze-przedsiebiorstwo/

Czy każda praca się opłaca – kim będę w przyszłości

Praca jest ważnym elementem życia każdego człowieka, dlatego warto od najmłodszych lat kształtować swój wybór. Kariera zawodowa odgrywa dużą rolę w realizacji celów, marzeń jaki i rozwoju człowieka, a poniższe zajęcia mają na celu ukształtować drogę do doskonałego wyboru.

http://cbp.zhp.pl/program/czy-kazda-praca-sie-oplaca-kim-bede-w-przyszlosci/

Zakładamy firmę!

Podczas tych zajęć uczestniczki poznają wartość kupowanych rzeczy, zaznajomią się z pracą w firmie na różnych działach, od produkcji po sprzedaż i badanie opinii rynku.

http://cbp.zhp.pl/program/zakladamy-firme/

Kobiety sukcesu

 Kobieta współcześnie dla wielu jest istotą silniejszą niż niejeden mężczyzna. Tematyka funkcjonowania współczesnej kobiety jest bardzo ważna i aktualna, szczególnie w czasie, kiedy kobietom stawiane są coraz wyższe wymagania, a także same kobiety je sobie stawiają. Kobiety stają się coraz bardziej świadome własnych możliwości, ale jednocześnie spotykają się z wieloma trudnościami ze strony otoczenia, oczekiwaniami innych i swoimi słabościami. Dlatego kobiety odnoszące sukces powinny być stawiane za wzór. Ukazanie kobiety odnoszącej sukces w pracy i godzącej to z osobistymi obowiązkami pokaże dziewczynkom, że wytrwałą praca i konsekwencją w dążeniu do celu można osiągnąć szczyt.

http://cbp.zhp.pl/program/kobiety-sukcesu/

Czy dziewczyna może zostać strażakiem

Uczestniczki dowiedzą się czym są stereotypy i jak z nimi walczyć w codziennym życiu. Przyswoją wiedzę na temat kobiet, które osiągnęły sukces w wybranych dziedzinach. Dodatkowo każda z uczestniczek będzie  miała okazję zwrócić uwagę na swoje mocne strony oraz na możliwości ich wykorzystania we własnym rozwoju.

http://cbp.zhp.pl/program/czy-dziewczyna-moze-zostac-strazakiem/

HARCERKI (10-12 lat)
Zakładanie firmy – gra

Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.

 

http://cbp.zhp.pl/program/zakladanie-firmy-gra/

Moja przyszłość

Dzieci w wieku 4-6 klasy szkoły podstawowej bardzo często wymieniają się wśród rówieśników pomysłami, kim  chciałyby być w przyszłości. Wszystko to opiera się głównie o ich marzenia/pragnienia, które chciałyby, aby były zrealizowane. W tym celu zajęcia mają przedstawić dziewczynkom chronologie pewnych działań od marzenia do realizacji swoich marzeń. W ten sposób zobrazują sobie ciąg różnych przyszłych zdarzeń, które stoją jeszcze przed nimi.

http://cbp.zhp.pl/program/moja-przyszlosc/

Mobbing w pracy i prześladowanie w szkole – czym są i jak się przed nimi bronić?

Prześladowanie może się zdarzyć w każdym etapie życia człowieka a samotność i wykluczenie mogą rzutować na całe dorosłe życie dziecka. Warto żebyśmy wiedziały jak się przed tym bronić, a także jak pomóc innym osobom w takiej sytuacji.

http://cbp.zhp.pl/program/mobbing-w-pracy-i-przesladowanie-w-szkole-czym-sa-i-jak-sie-przed-nimi-bronic/

HARCERKI STARSZE (13-15 lat)
Wiem co mam robić – rozmowa rekrutacyjna

Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.

http://cbp.zhp.pl/program/wiem-co-mam-robic-rozmowa-rekrutacyjna/

Jak pokazać kim się jest, czyli o sztuce autoprezentacji

 Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.

http://cbp.zhp.pl/program/jak-pokazac-kim-sie-jest-czyli-o-sztuce-autoprezentacji/

WĘDROWNICZKI (16-25 lat)
Kim chcę zostać w przyszłości

Start na rynku pracy dla młodej osoby bywa szczególnie trudny, jeśli wcześniej nie określi się swoich potrzeb względem przyszłości zawodowej. Dlatego warto poświęcić czas na to, aby przemyśleć, jaką chcę mieć przyszłość, jakimi umiejętnościami dysponuję oraz jak powinnam zaplanować swój rozwój. Poruszone obszary mają w szczególności obudzić w uczestniczkach motywację do odpowiedzialnego, przemyślanego i realnego (na miarę swoich możliwości) odkrycia, kim chcę i mogę być w przyszłości.

http://cbp.zhp.pl/program/kim-chce-zostac-w-przyszlosci/

O sztuce negocjacji

 Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.

http://cbp.zhp.pl/program/o-sztuce-negocjacji/

Jak rozpocząć działalność gospodarczą

Zajęcia poprzez dyskusję na temat zalet i wad prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz zapoznanie uczestniczek z procedurą zakładania własnej firmy pomogą im w podjęciu świadomego wyboru ścieżki swojej kariery zawodowej. Warsztaty pokażą, że warto brać sprawy w swoje ręce i realizować własne pomysły. Dodatkowo specjalny test pomoże uczestniczkom sprawdzić, czy mają predyspozycje do prowadzenia własnej firmy.

http://cbp.zhp.pl/program/jak-rozpoczac-dzialalnosc-gospodarcza/

Aktywne poszukiwanie pracy

Dzięki zajęciom uczestniczki zdobędą podstawową wiedzę na temat rynku pracy, dzięki czemu łatwiej będzie im się po nim poruszać. Poznają metody szukania pracy i zdobędą umiejętności niezbędne w procesie rekrutacji.

http://cbp.zhp.pl/program/aktywne-poszukiwanie-pracy/

Rozmowa o pracę

Podczas rozmowy rekrutacyjnej często brak przygotowania powoduje, że nie umiemy wykazać swoich mocnych stron. Nie patrzymy na oczekiwania pracodawcy/czyni wykazane w ogłoszeniu, nie umiemy prawidłowo ich zinterpretować. Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty rozmowy o pracę.

http://cbp.zhp.pl/program/rozmowa-o-prace/

Jak mówić żeby nasze ciało mówiło razem z nami a nie wbrew nam

Mowa ciała zazwyczaj kojarzy nam się z trudnymi książkami dotyczącymi psychologicznych aspektów życia. Jednak wcale tak nie jest. Ponad 70% przekazu jaki kierujemy do odbiorczyń jest przekazem niewerbalnym, który kreuje nasze ciało. Dzięki każdemu gestowi komunikaty nabierają zupełnie innej formy, nieraz sprzecznej z tym co sami chcemy powiedzieć. Dlatego tak ważna jest świadomość tego, co mówi nasze ciało gdy my też mówimy.

http://cbp.zhp.pl/program/jak-mowic-aby-nasze-cialo-mowilo-razem-z-nami-a-nie-wbrew-nam/

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search